برگزاری دوره آموزشی معماری سازمانی پیشرفته در بانک سینا

در دهه های اخیر پیشرفت ها و تحولات فناوری اطلاعات (IT)، تاثیرات شگرفی بر فرآیندهای کسب و کار گذاشته است. ظهور فناوری های جدید، سازمانها را قادر ساخته تا با سرعت بیشتری محصولات و خدماتشان را به بازار عرضه کنند. چنین پیشرفت هایی گذار از عصر صنعتی به عصر اطلاعاتی را تداعی می کند. در عصر اطّلاعات سرعت تبادل اطلاعات میان سازمانها بیشتر شده است. برای سازمان های با ساختارهای سلسله مراتبی سنتی، واکنش به بازارهایی که به سرعت تغییر می یابند بسیار دشوار بوده و به همین خاطر، این تغییرات منجر به کاهش لایه های سازمانی و افزایش انعطاف پذیری در سازمانها شده است. با این تفاسیر نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازماندهی و مدیریت فرایندهای اصلی سازمانها توسعه یافته و امروزه در بسیاری از سازمانها، از فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان توانمندساز کسب و کار یاد می شود. به عبارت دیگر سازمانها دو تغییر همزمان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را تجربه کرده اند. تغییر اول تبدیل فناوری اطلاعات به یک دارایی استراتژیک در سازمان، افزایش اهمیت و توسعه راه حل های مبتنی بر فناوری اطلاعات است و تغییر دوم افزایش وابستگی کسب و کار به فناوری اطلاعات می باشد. در سالهای اخیر فناوری اطلاعات به عنوان یک دارایی استراتژیک و در نقش توانمندساز نقش کلیدی در ایجاد مزیت رقابتی، افزایش سهم بازار، افزایش سودآوری و بهبود کیفیت خدمات داشته است. در چنین شرایطی مفهومی تحت عنوان “راهبری فناوری اطلاعات(IT Governance)  مطرح شده و توسعه یافته است. راهبری فناوری اطلاعت در سطح ساختاری بالاتری از مدیریت فناوری اطلاعات، علاوه بر فعالیت های متداول گذشته به کارکردهایی نظیر همسوسازی کسب و کار و فناوری اطلاعات، خلق ارزش برای کسب و کار، مدیریت ریسک های فناوری اطلاعات و … می پردازد. در سطح    فرایندهای مدیریت خدمات IT مقارن با چنین زمینه ای توسعه یافته اند.